نوشته شده توسط : مهدی فیضی

اسباب کشي بي دردسر
 

به هنگام نقل مکان به منزل جديد، مقدمات و تدارکات فراواني لازم است و جابه جايي کامپيوتر نيز از اين قاعده مستثني نيست. به هنگام جابه جايي کامپيوتر بايد دو نکته را مد نظر قرار دهيد که يکي به جابه جايي فيزيکي سخت افزار کامپيوتر بر مي گردد و ديگري به طي کردن مراحل ضروري جهت قطع ارتباط باند پهن موجود قبل از ترتيب دادن يک ارتباط جديد براي آدرس جديد مربوط مي شود. حتي اگر بعد از اختيار کردن منزل جديد شما هنوز هم درصدد دريافت خدمات از فراهم آورنده فعلي خدمات اينترنت خود باشيد، در اغلب موارد لازم است که ISP خود را دست کم يک ماه قبل از خاتمه ارتباط، از اين جابه جايي آگاه نماييد. با مشخص شدن تاريخ نقل مکان به منزل جديد اين تاريخ را به ISP خود اطلاع دهيد. اغلب بسته هاي اينترنتي باند پهن (مثلاً ADSL) مستلزم امضاي حداقل يک قرارداد است. برخي ازISP ها قراردادهاي ماهانه مي بندند و برخي ديگري بر امضاي قرارداد طولاني مدت تر يا حتي يکساله با مشتري ها اصرار مي ورزند. اگر تاريخ پيشنهادي جابه جايي منزل شما در اواسط دوره قرارداد اتفاق بيفتد بايد اين تاريخ را با ISP هماهنگ کنيد تا مطمئن شويد که اين فسخ زود هنگام قرارداد مشمول جريمه نشود. اگر قصد داشته باشيد تا در منزل جديد نيز از همان ISP قبلي استفاده کنيد، اغلب آنها از تعرفه معمول فسخ قرارداد صرفنظر مي کنند اما در اين حالت احتمالاً شما بايد به علت تحميل يک زحمت اضافه به مبدل تلفن محليِ، هزينه اي را هنگام اتصال خط باند پهن به آدرس جديدتان پرداخت نماييد.

زماني براي کوچ کردن
 

بهتر آن است که زمان تغيير منزل، هم زمان با تصميم شما جهت تغيير ISP قبلي باشد. اگر گزينه هاي باند پهن جديد مد نظر شما در منزل جديد وجود داشته باشند برنامه ريزي ها به نحو مطلوب تري انجام خواهد شد. اگر بدون جابه جايي منزل قصد تغيير ISP را داشته باشيد، نيازي به درخواست کد MAC نيست و بنابراين تنها لازم است که در خصوص انتخاب نوع باند پهن مورد نظرتان و سپس انتخاب ISP مناسب تصميم گيري نماييد. اگر خدمات باند پهن مد نظر شما در منطقه محل زندگيتان وجود ندارد، انتخاب باند پهن موبايل مي تواند گزينه خوبي باشد. کامپيوترها و لپ تاپ هاي مجهز به آداپتور USB قادرند با استفاده از يک شبکه موبايل و يا تمامي شرکت هاي عمده تلفن همراه که طيفي از تعرفه هاي متفاوت را پيشنهاد مي دهند به اينترنت متصل شوند.
در صورت برقراري ارتباط ADSL بايستي قبل از سفارش خدمات باند پهن يک خط تلفن در آدرس جديد کار گذاشته شود. احتمالاً در قرارداد قانوني ارائه شده توسط ISPها در خصوص تمايل شما به تحويل گرفتن اشتراک باند پهن ساکن قبلي و جزئيات ISP مورد استفاده توسط آنها سؤال مي شود. در اين صورت اگر تمايلي به تغيير خط تلفن منزل جديد نداشته باشيد، ISP منتخب شما قادر خواهد بود تا در تاريخ مد نظرتان خدمات را روي اين خط تلفن ارائه نمايد. اما در صورتي که منزل جديد شما داراي خط تلفن نباشد يا شما تصميم بگيريد که از يک شماره جديد استفاده کنيد بايد تا زمان فعال شدن خط صبر کنيد. در واقع تا زمان تغيير مکان شما به منزل جديد و کارگذاري يک خط تلفن جديد، ISP ها قادر به خدمات رساني اينترنت به شما نخواهند بود. در اين حالت، قفل سخت افزاري باند پهن موبايل مي تواند براي کاهش مدت زمان دوره تعويض مفيد فايده واقع شود. در موارد ارتباط اينترنتي از طريق کابل، شما بايد با فراهم آورنده کابل در مورد انتخاب تاريخ نصب گفت و گو کنيد. به ياد داشته باشيد در هنگام تغيير ISP آدرس ايميل شما نيز احتمالاً دستخوش تغيير خواهد شد (براي مثال ايميل شما از آدرسي مانند me@myoldisp.com به آدرسي مانند me@mynewisp.com تغيير خواهد کرد). در اينجاست که خدمات رايگان ايميل هايي مانند gmail و Hotmail، صرفنظر از ISP مورد استفاده شما، مفيد فايده واقع مي شوند. مطمئن شويد که تمامي شرکت هاي فراهم آورنده خدمات تأسيساتي، مشاوران حقوقي و دوستانتان از آدرس جديد ايميل شما آگاهند و مي توانند تماسشان را با شما حفظ کنند.

جابه جايي کامپيوتر
 

کامپيوتر شخصي براي بسياري از مردم يک دارايي ارزشمند محسوب مي شود. اين ارزشمندي بر حسب فايل ها و فولدرهايي تعيين مي شود که کامپيوتر در درون خود دارد و نه ارزش پولي آن. اغلب مؤسسات حرفه اي حمل کالا که حمل تجهيزات کامپيوتري يکي از کارهاي معمول آنهاست از ميزان دقتي که بايد در جابه جايي اين تجهيزات به کار بسته شود، آگاهند. اما در صورتي که شما تصميم داشته باشيد کامپيوترتان را به وسيله اتومبيل خود به منزل جديد ببريد، همواره خطر آسيب ديدن هارد ديسک به علت افتادن وجود دارد. بنابراين تهيه يک فايل پشتيبان از محتويات درون کامپيوتر خالي از فايده نخواهد بود و براي اطمينان شما از محفوظ ماندن فايل و فولدرهاي ارزشمندتان از اهميت بالايي برخوردار است. شما مي توانيد فايل هاي غير قابل جايگزين خود مانند عکس ها و سندهاي شخصي را روي يک سي. دي يا دي. وي. دي کپي کرده و يا اينکه آنها را روي يک هاردديسک اکسترنال ذخيره نماييد. ذخيره اين اطلاعات روي هر ابزاري که شما به عنوان نسخه پشتيبان از آن استفاده مي کنيد، بايد در نهايت دقت صورت گيرد و مجزا از ديگر تجهيزات کامپيوتري نگهداري شود. البته شما بايد ارزش مالي تجهيزات کامپيوتر خود را نيز مد نظر داشته باشيد و از مؤسسه حمل کالا ضمانت لازم در صورت وارد شدن هر گونه خسارت و صدمه اي به اين تجهيزات را درخواست کنيد. برخي از بيمه نامه هاي منزل دارايي هاي شما را در زمان جابه جايي به منزل جديد نيز تحت پوشش قرار مي دهند. بنابراين لازم است که اين مورد را با شرکت بيمه اي که تحت خدمات آن هستيد چک کنيد.

اسباب کشي کامپيوتري

برچسب زدن کابل ها
 

کامپيوترها همين طوري هم به لحاظ داشتن کابل هاي شبکه ماکاروني مانند که گويي با گذر زمان رشد مي کنند به اندازه کافي بدنام هستند! اگر هم اکنون در حال استفاده از کامپيوتر نيستيد بهتر است که به پشت ميز کار خود نگاهي بيندازيد تا از ديدن کابل هاي تو در تو و تصور اينکه مجبور هستيد در منزل جديد مجدداً همه آنها را به هم متصل کنيد کمي هراس به وجودتان راه يابد. براي اينکه به هنگام اتصال مجدد اين کابل ها در منزل جديد دردسر کمتري داشته باشيد، بهترين ايده استفاده از برچسب روي هر کابل است. براي اينکه گيج نشويد، بهترين روش اين است که اين کار را در زماني که هنوز کابل ها به تجهيزات متصل هستند انجام دهيد. شما مي توانيد براي کابل ها يا دوشاخه هاي برق از برچسب هاي کوچک در انتهاي آنها استفاده کنيد و برچسب بزرگ تري را با توضيح اينکه در زمان سوار کردن کامپيوتر چه کابلي کجا و چگونه بايد متصل شود روي کيس بچسبانيد. پس از اتمام الصاق بر چسب به تمام کابل ها، مي توانيد کار جدا کردن آنها از کامپيوتر را شروع کنيد. به هنگام جدا کردن کابل ها از محل هاي اتصال، دقت داشته باشيد که آنها را از قسمت سيم نکشيد و با گرفتن قسمت دو شاخه به آرامي آنها را از تجهيزات جدا کنيد. برخي کابل ها مانند کابلي که مانيتور را به کارت گرافيک متصل مي کند چند پيچ در محل اتصال کابل به بدنه دارند. قبل از خارج کردن کابل از اين محل ابتدا بايد پيچ ها باز شده باشند. باز کردن اين پيچ ها معمولاً بدون استفاده از پيچ گوشي و با دست به سادگي امکان پذير است. دقت کنيد که کابل هاي مربوط به ارتباط اينترنت معمولاً داراي يک گيره کوچک هستند که بايد ابتدا با دو انگشت کمي آن را فشار داده و سپس آن را از قسمت اتصال سوکت جدا کرد.
براي جلوگيري از به هم پيچ خوردن سيم ها بهتر است که در زمان جابه جايي آنها را به شکل يک حلقه درون پيچک سيم جاي بدهيد يا اينکه با استفاده از کابل بند آنها را ثابت و منظم نگه داريد. در مرحله بعد کابل ها را درون يک کيسه پلاستيکي بگذاريد تا از گرد و غبار در امان بمانند و سپس همه آنها را به همراه کيسه درون يک جعبه قرار داده و به ايمن ترين شکل ممکن آن را بسته بندي کنيد و برچسبي با عنوان با احتياط حمل شود روي آن بچسبانيد.

بسته بندي کامپيوتر
 

به هنگام جابه جا کردن قطعات مهم کامپيوتر، حفاظت از سخت افزارهاي حساس و آسيب پذير اهميت فراواني دارد. تعداد افراد کمي هستند که در نگهداري جعبه و بسته بندي محافظ کامپيوترشان از خود وسواس نشان بدهند اما اگر شما هنوز هم اين جعبه ها را دور نينداخته ايد بهترين روش بسته بندي کامپيوتر استفاده از آنهاست تا در زمان نقل و انتقال هيچ گونه صدمه اي متوجه دستگاه شما نباشد. مانيتور، کيس، صفحه کليد، ديسک هاي هارد اکسترنال و ديگر دستگاه هاي جانبي کامپيوتر بايد به دقت بسته بندي و حمل شوند. همچنين توجه به اين مسئله مهم است که هيچ ديسکتي در درايو سي.دي يا دي.وي.دي کامپيوتر جا نمانده باشد. چون در اين حالت احتمال مخدوش شدن آنها وجود دارد. قبل از اينکه دستگاه هاي ظريف کامپيوتر را درون جعبه مقوايي پر شده به وسيله توپ هاي روزنامه و پوشال هاي مخصوص بسته بندي قرار دهيد، آنها را داخل کيسه هاي پلاستيکي حبابي شکل يا روزنامه کاملاً بپيچيد. سپس کلمه «شکستني» را با حروف بزرگ و کاملاً مشهود توسط يک بر چسب روي جعبه آنها بچسبانيد. مسلماً مؤسسه حمل کالا که قرار است کار جابه جايي لوازم شما را به عهده بگيرند از توانايي و تخصص لازم در بسته بندي اثاثيه برخوردار است؛ اما انجام کارهاي ذکر شده از سوي شما ضريب اطمينان کار را بالا مي برد. جعبه هاي مورد نياز خود را از مکان هاي مختلفي مانند سوپرمارکت ها مي توانيد تهيه کنيد. البته به عنوان روش دوم بهتر است که در نظر داشته باشيد برخي مؤسسات حمل کالا جعبه هاي مختص بسته بندي را به صورت رايگان ارائه مي دهند و پس از پايان جابه جايي اثاثيه آنها را باز مي گردانند. جعبه هاي مخصوص بسته بندي اسباب منزل در بسياري از فروشگاه ها موجود هستند که مانند ديگر اقلام مختص اين کار قابل خريداري مي باشند.

به خانه جديد خوش آمديد!
 

بعد از تعويض منزل، در اختيار داشتن يک کامپيوتر با ارتباط اينترنت احتمالاً يکي از لازم ترين و مفيدترين چيزها برايتان خواهند بود. برخورداري از اين امکان ضمن اينکه باعث مي شود شما روند سفارش اينترنت باندپهن خود و غيره را پيگيري کنيد، در صورت عدم اطلاع ديگران از تغيير آدرس شما مي تواند بهترين ابزار براي حفظ ارتباط با مردم باشد. فرآيند تغيير مکان از جايي به جاي ديگر به همان ميزان هيجان انگيز بودن، هراس آور و اعصاب خرد کن نيز هست اما در صورتي که از آمادگي درست و لازم برخوردار باشيد، کامپيوتر و خط ارتباط اينترنت منزل شما کمترين نگراني را برايتان در پي خواهد داشت. با استفاده از اين راهکارها شما قادر خواهيد بود کار جابه جايي کامپيوتر و لوازم جانبي آن را از بي دغدغه ترين و ممکن ترين شکل ممکن به انجام برسانيد.

پنج گام اصلي اسباب کشي
 

1-خاتمه قرارداد اشتراک باندپهن فعلي و اتخاذ ترتيباتي براي انتقال آن به آدرس جديد. با انجام به موقع اين کار از پرداخت هزينه براي برقراري ارتباط در دو آدرس جلوگيري کنيد.
2-گزينه هاي ارائه کننده خدمات باندپهن را در منطقه اي که منزل جديدتان در آن قرار دارد، بررسي نماييد و نوع ارتباط را از نظر ADSL و کابلي يا بي سيم بودن تعيين کنيد.
3-مقدمات اتصال يک خط تلفن جهت منزل جديد را فراهم کنيد و در صورت امکان تاريخ راه اندازي ارتباط باندپهن منزل خود را مشخص کنيد.
4- از محتواي هاردديسک کامپيوتر يک نسخه پشتيبان تهيه کرده و آنها را در جاي امني نگهداري نماييد. نام و نشان کابل هاي کامپيوتر را با الصاق برچسب هاي کوچک مشخص کنيد.
5- تمامي کابل ها را از کامپيوتر جدا کرده و تمام اجزا را به دقت درون جعبه هاي محکمي که با ملزومات بسته بندي وسايل حساس پر شده است قرار دهيد. روي هر کدام از بسته ها هم برچسبي با عنوان «شکستني» الصاق کنيد.
منبع: دنياي کامپيوتر و ارتباطات، ش 90

 




:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 خرداد 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: