نوشته شده توسط : مهدی فیضی

عاملهای هوشمند در تجارت الکترونیک

● چکیده


 

به دلیل ورود تجارت به بازارهای مجتمع و یکپارچه که از کانال های ارتباطی بدون سیم و وسیله های ارتباطی قابل حمل از جمله تلفن های موبایل استفاده می کنند، محیط تجارت الکترونیک هر روز در حال پیچیدگی و پویایی بیشتر است. ایده های نو و بدیع تجارت الکترونیک پویای امروز می تواند روشها و مدلهای کارا و مفیدی در معاملات تجاری، مخصوصا در مرحله شناسایی نیاز، تبلیغات، شناسایی محصول و عرضه کننده آن، انجام مذاکره و توافق، ارایه دهد. یکی از راه حلهای تجارت الکترونیک، به کارگیری عاملهای نرم افزاری با قابلیت یادگیری و تصمیم گیری هوشمندانه است، که می توانند در خرید و فروش، ارایه پیشنهاد در مناقصه ها و حراجها، مذاکره و عقد قرارداد به کار گرفته شوند. عاملهای نرم افزاری هوشمند، واسطه هایی هستند که آرزوی بشر را برای انجام خودکار بسیاری از فعالیتها در تجارت محقق نموده اند. عاملها برای انجام خودکار کارهای وقت گیر و تکراری کاربران، جستجوها، توصیه ها و همچنین بازیابی و مدیریت اطلاعات کسب شده برای فرایند خرید و فروش به کار گرفته می شوند و همچنین در توسعه و گذار مراحل گوناگون فرایند رفتار خرید مشتری، از روش سنتی به روشهای سازگار با تجارت مدرن الکترونیک بسیار موثر بوده اند. در این مقاله سعی بر تعریف عاملهای هوشمند و کیفیت فعالیت آنها در زمینه تجارت الکترونیک است. همچنین با تمرکز بر تجارت الکترونیک در انواع فروشگاههای اینترنتی، حراجهای برخط و تجارت b2b حضور عاملهای نرم افزاری هوشمند در هر کدام از این فرایندها تشریح می شود .


● مقدمه
 

تجارت الکترونیک از جمله فرایندهای جامعه اطلاعاتی دنیای امروز است که در سالهای اخیر با حضور اینترنت بسیار توسعه یافته است. تجارت الکترونیک، شامل به اشتراک گذاشتن اطلاعات کسب وکار، برقراری ارتباطات تجاری و هدایت معاملات تجاری به وسیله شبکه های ارتباطی است. تجارت الکترونیک شامل طیف گسترده ای از فعالیتها و تخصصها از جمله امنیت در معاملات، اعتماد و اعتبار در معاملات، قانون گذاری، مکانیزم پرداخت، چگونگی تبلیغات، کاتالوگ های الکترونیک، حضور واسطه ها، عملکرد فروشگاههای چندرسانه ای و ... است.


تجارت الکترونیک عبارت است از تعامل سیستم های ارتباطی، سیستم های مدیریت داده ها و امنیت که به واسطه آنها امکان مبادله اطلاعات تجاری در رابطه با فروش محصولات و یا خدمات میسر می شود. البته در این تعاملات، حمایت و حفظ اسرار مصرف کنندگان و همچنین محافظت از داده ها و اطلاعات شخصی در تجارت الکترونیک، ایجاد قوانین روشن تجاری به منظور ایجاد یک بازار الکترونیک معتبر و در نهایت تدوین قوانین بسیار با اهمیت است.


در تجارت الکترونیک سه بعد اصلی تجارت، که شامل محصول یا خدمات مورد مبادله، فرآیند فروش، تحویل و خدمات پس از فروش است، می توانند از حالت فیزیکی و کاملا ملموس تا حالت الکترونیک و نرم افزاری و یا اصطلاحاً مجازی تغییر کنند. ترکیبات گوناگون از حالتهای فیزیکی و الکترونیک ابعاد تجارت، تعیین کننده سطوح تجارت الکترونیک بوده و در صورتی که هر سه بعد حالت الکترونیک داشته باشند، بالاترین سطح در تجارت الکترونیک شکل می گیرد. این در حالی است که در تجارت سنتی هر سه عامل، فیزیکی و کاملا قابل لمس هستند و در نتیجه تجارت الکترونیک می تواند در تمام یا بخشی از مراحل چرخه تجاری به کار گرفته شود. چرخه تجاری از جستجوی کالاها و خدمات متناسب با نیازها، جستجوی عرضه کننده و انجام مذاکره، سفارش، حمل و پرداخت بها، فعالیتها و خدمات پس از فروش مثل گارانتی تشکیل شده است.


از جمله دستاوردهای تجارت الکترونیک؛ حضور عرضه کنندگان در یک بازار جهانی قابل رویت برای کلیه خریداران است که مزایای فراوانی دارد، ولی از سوی دیگر امکان مقایسه با سایر رقبا را نیز برای تقاضاکننده به وجود می آورد و عرضه کننده را از انحصار خارج می کند. دستاورد دیگر، انجام مذاکرات هوشمند در محیط اینترنت است که به وسیله آن عرضه کنندگان می توانند قیمتهای متفاوتی برای شرایط گوناگون ارایه دهند و محصولاتی که دارای سود کمتر یا بدون سود بوده اند، با این نوع مذاکره ممکن است با قیمت مناسب معامله شوند و بفروش برسند. با این مقدمه به نظر می رسد که شرکتها و عرضه کنندگان در صورت داشتن شرایط لازم برای بهره گیری از دستاوردهای تجارت الکترونیک مزایای زیادی کسب خواهند کرد. از جمله این مزایا می-توان موارد زیر را نام برد:


▪ دستیابی به یک بازار فروش 24 ساعته در سطح جهان


▪ فروش سریع تر به علت وجود امکانات مکانیزه فروش و انجام معامله


▪ هزینه کمتر فروش به علت اتوماسیون فرایند آن در اینترنت


▪ هزینه پرسنل فروش کمتر به علت اتوماسیون فرایند آن در اینترنت


▪ امکان تماس مستقیم و بدون واسطه با مشتریان


▪ امکان جلب بیشتر رضایت مشتریان


▪ حجم فروش و سودآوری بیشتر (افزایش فروش تا سال 2002 ، 10 تا 20 درصد و کاهش هزینه ها تا 45 درصد (احمدی، 1381 )


به دلیل وابستگی زیاد تجارت الکترونیک به تعامل مستقیم با مشتری، مسیله برقراری خدمات مناسب برای مشتری یکی از مهم ترین مسایلی است که شرکتها و عرضه کنندگان باید در نظر گیرند که از جمله این مسایل می توان فعالیت های مرتبط با توصیه محصولات و تبلیغات برخط را نام برد. تجارت الکترونیک علاوه بر سودمندی برای فروشندگان برای مشتریان نیز سودمند است. مشتری می تواند با صرف کوشش کمتر برای پیداکردن محصول و خدمت، با پایین ترین قیمت و اجناس به روز و جدید، سود بیشتری از تجارت الکترونیک ببرد. فایده دیگر این است که مغازه های روی اینترنت 24 ساعته باز هستند و 7 روز هفته به مشتریان خدمات تجاری ارایه می دهند.


شناسایی نیازهای مشتریان، شناسایی نیازهای بازار و بهره گیری از بازاریابی و بازارسنجی علمی، از مواردی هستند که برای موفقیت در تجارت الکترونیک و بهره گیری از سودمندیهای آن، ضروری بوده و نقش بسزایی در کسب منافع بیشتر توسط مشتریان و جلب رضایت بیشتر آنان داراست. به جهت تحقق شناسایی نیازهای مشتریان و بازار و در نتیجه پیش بینی تکنولوژی و برنامه ریزی های مورد نیاز، بایستی ساختار و جنبه های تجارت الکترونیک و ارایه دهندگان خدمات و ملزومات آن، به طور گسترده ای شناسایی شوند. برنامه ریزی صحیح این فعالیتها همه در ایجاد سود بیشتر برای بازرگانان موثرند. همچنین به کارگیری عاملهای هوشمند نرم افزاری در تجارت الکترونیک، می تواند پاسخگوی بسیاری از این نیازها بوده و علاوه بر خودکارساختن فرایندهای مختلف، تحلیل و بررسی داده های مشتریان و در نتیجه فرایند فروش یک به یک کالا را محقق کند.





:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 ارديبهشت 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی فیضی

در مورد مينی ‌لپ‌تاپ‌ها اشتباه نكنيد

مينیلپتاپها به رغم اينكه در برخی مدلها دارای قابليتهای فنی بالايی هستند و قيمت بالايی نيز دارند همچنان از جانب برخی از كاربران رايانه كالاهای نه چندان با قابليتی به شمار میآيند كه برای انجام امور مربوطه، آنها چندان قابل اطمينان نيستند.


فعالان بازار معتقدند برخی از كاربران در كنار لپتاپ خود این كالا را نیز برای كودكان خود خریداری میكنند و این نشاندهنده این است كه هنوز این كالا را به رسمیت نمیشناسند.در این رابطه گفتوگویی با مسعود ریاضی، یكی از فعالان بازار رایانه داشتیم كه میخوانید:


شنیده میشود مینیلپتاپها با وجودی كه فروش بالایی دارند، اما هنوز نزد کاربران مورد اعتماد واقع نشدهاند این موضوع درست است؟
 

متاسفانه با وجودی كه این كالاها امتحان خود را در بازار پس دادهاند، ولی همچنان از سوی برخی از كاربران مورد اعتماد نیستند و دیده میشود اكثرا این كالا به عنوان یك ابزار دمدستی و برای كودكان مورد استفاده قرار میگیرد.


علت این امر چیست؟
 

به دلیل اینكه این كالا به پردازندههای ضعیف مجهز است و فاقد برخی از ابزارها مانند اپتیكال درایو است این تصور برای برخی از كاربران ایجاد شده كه این كالا مانند یك رایانه جیبی بیقابلیت است.


اما در حقیقت این كالا میتواند به خوبی از عهده انجام امور كاربران برآید و به دلیل حجم و وزن كمی كه دارد یك كالای كاملا كارآمد است.


به نظر شما قیمت پایین این كالا باعث به وجود آمدن این تصور نشده است؟
 

شاید یكی از دلایل این امر قیمت پایین این كالا باشد، اما به هر حال این كالا به دلیل اینكه به برخی از ابزارها مجهز نیست و پردازنده ضعیفی دارد قیمت كمی در مقایسه با سایر لپتاپها دارد و جالب اینجاست كه برخی حتی لپتاپهای سنگین وزن كه قابلیت فنی ضعیفی دارند را به این كالا ترجیح میدهند، ولی در نهایت این كالا در بازار راكد كنونی پر تقاضا است.


منبع:donya-e-eqtesad.com


:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 ارديبهشت 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی فیضی

مروري بر RUP و قابليت‌هاي آن در توليد نرم‌افزار

چكيده: چه چيز مي‌تواند يك پروسه توليد نرم‌افزار را توصيف كند؟ آيا منظور از پروسه، آماده‌سازي نرم‌افزار صرفاً براي ارائه در بازار است؟ مسلماً در هر كاري وجود يك سامانه و فرايند كاري ضروري است؛ ولي چه چيزي مي‌تواند موجب ايجاد سرعت و كيفيت در فرايند توليد يك نرم‌افزارشود؟ لزوماً طراحي و پياده‌سازي يك فرايند يكپارچه و منطقي مي‌تواند چنين نتيجه‌اي در بر داشته باشد. بدين منظور امروزه از روشي استفاده مي‌شود كه اصطلاحاً RUP ناميده مي‌شود. به حداقل رساندن حجم پروسه توليد يك نرم‌افزار همزمان با حفظ كيفيت و صرفه‌جويي در زمان از مهمترين ويژگي‌هاي اين روش مي‌باشند. معمولاً براي يك شركت توليد نرم‌افزار، سرعت عمل به موقع براي پاسخ‌گويي به تقاضا و شرايط اجتماعي اهميت دارد، اما گاهي اين شتابزدگي سبب فدا شدن كيفيت مي‌گردد. RUP با ارائه يك چارچوب منطقي علاوه بر تعيين زمانبندي مناسب، كيفيت مورد نظر توليد كننده و استفاده كننده نرم‌افزار را تأمين مي‌نمايد. در اين مقاله ضمن مروري بر RUP به عنوان روش يكپارچه توليد نرم‌افزار، قابليت‌هاي آن در افزايش سرعت توليد نرم‌افزار و حفظ كيفيت آن برشمرده مي‌شوند.


1- مقدمه
 

يك پروسه چابك، پروسه‌اي است كه هميشه آماده در آغوش كشيدن درخواستهاي جامعه بوده و اين درجه از سازگاري را دارا باشد. بنابراين منظور از سرعت عمل، فقط كاستن از حجم پروسه توليد نرم‌افزار يا سرعت ارائه آن به بازار نيست؛ بلكه منظور، انعطاف‌پذيري و حفظ کيفيت است. مطلبي كه در اين مقاله قصد توضيح آن را داريم اين است كه RUP 1 ساختاري پروسه‌اي (چيو 2000) است كه امكان انعطاف‌پذيري را براي توليد‌كنندگان نرم‌افزار فراهم مي‌آورد.


منظور از RUP چيست؟ در اين مقاله از چند منظر به RUP خواهيم پرداخت:


RUP يك پروسه توليد نرم‌افزار است.


RUP مجموعه‌اي از تجربيات بسيار عالي توليد نرم‌افزار را كه در عمل با آنها برخورد شده است، در خود دارد.


RUP همانند يك محصول نرم‌افزاري به بازار ارائه شده و به فروش مي‌رسد با اين تفاوت كه RUP اولين ساختار توليد نرم‌افزار را ارائه داده و گام نخست را در اين زمينه برداشته است.





:: بازدید از این مطلب : 115
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 ارديبهشت 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی فیضی

اسناد هوشمند

بر خلاف تصور موجود در مورد کاغذ به عنوان یک انتقال دهنده قدیمی و پرهزینه اطلاعات، شرکت ها هنوز دوست دارند از آن استفاده کنند. کاغذ قابل لمس، متداول و در بسیاری موارد نشانگر اولین راهی است که شرکتها با کارمندان، شرکا و مشتریان همکاری متقابل دارند. با این همه، مشکلات طبیعی در دنبال کردن، ذخیره سازی، وارد کردن مجدد اطلاعات و جابجایی، کاغذ خسارات مالی عظیمی بر شرکت ها تحمیل می کند. حتی اسنادی که به فرمت الکترونیکی تبدیل شده اند، معمولا به طور عمده ثابت هستند. اگر اسناد شرکت بتوانند در فرایندهایی که با آن مواجه می شوند فعال گردند و طبق نیاز متناسب گردند، برای راندمان شرکت چه معنایی ممکن است داشته باشد؟ خب، اگر آنها بتوانند هوشمند شوند چطور؟


اگر اسناد الکترونیکی هنوز برای انجام تمام کارهایمان آماده نیستند، برخی از آنها حداقل کم کم وارد میدان می شوند. اسناد هوشمند که اسناد "فعال" هم خوانده می شوند، محتویاتی فعال هستند که از کد کار گذاشته شده و قابل اجرا جهت مشارکت در فرایندهای تجاری، استفاده می نمایند. اسناد هوشمند اساسا از XML استفاده می کنند که می تواند نشانگر انواع داده ها باشد و قابلیت انتقال بالایی دارد. این اسناد می توانند فراینده ها را از طریق راه اندازی جریان کار، انتقال داده ها به دیتابیس های back-end و بالعکس، و به روزرسانی خودشان همانگونه که قوانین شرکت تعیین می نمایند، کارآمدتر سازند. مدافعان معتقدند که اسناد فعال شیوه کنترل اطلاعات توسط شرکت ها و چگونگی تعامل کاربران با آن را به صورت تسهیل همه امور از فعالیت های کارآمدتر و همکاری بیشتر تا پذیرش نظارتی بهتر را تغییر خواهند داد. اما در حالیکه برخی از شرکت ها می توانند بازگشت سرمایه را از طریق اتوماتیک کردن یک فرایند پر هزینه بوسیله یک اینترفیس سند هوشمند محقق سازند، مثلا ثبت مزایای بیمه یا تغییرات ناشی از کسر حقوق، کار طراحی درست جهت مهندسی مجدد فرایندها، ترسیم جریانات کاری وتعیین طرح های کلی XML برای تعیین دوباره هدف XML می تواند پیچیده باشد.


Carl Frappaolo، معاون گروه مشاور Delphi واقع در بوستون می گوید: یک سند هوشمند حاصل نهایی خوبی است، اما کار طراحی، از روی ترس نیست. مشکل در عقب نشینی و جداسازی فرایندها می باشد.برای نشان دادن یک فرایند به یک سند، شما باید آنرا به قطعات محدودی تجزیه نمایید. او می گوید این تجزیه نیازمند آن است که تحلیلگران شرکت با بخش IT همکاری نزدیک داشته باشند تا تعیین کنند هوش تجاری در کجا وجود دارد، قوانین تجاری را طراحی کنند که رفتار سند را سبب شوند و جریانات کاری را ترسیم نمایند که چرخه زندگی یک سند را تعیین نمایند. گر چه تحلیلگران می گویند اسناد فعال، اجزای اصلی مدارک فنی به روز شونده و سایر رکوردهای اغلب در حال تغییر خواهند شد، امروزه عمده ترین کاربرد این ایده در فرم های الکترونیکی (e-forms) است. شرکت Adobe Systems و شرکت مایکروسافت بعنوان دو قدرت عظیم در حال ورود به بازاری هستند که تامین کنندگان قدیمی از قبیل شرکت PureEdge Solutions شرکت Verity و شرکت FileNet را در کنار خود دارند.





:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 ارديبهشت 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی فیضی

مهارت در جستجوی اطلاعات فارسی از اینترنت

این مقاله سعی دارد تا با اشاره به موارد مختلفی که می¬تواند در جستجو و بازیابی اطلاعات سرعت و دقت و جامعیت و مانعیت جستجو را بالاببرد موجب افزایش مهارت کاربران اینترنت فارسی بشود. اینترنت به عنوان یک محمل اطلاعاتی عظیم، منابع اطلاعاتی را در مقیاسی وسیع در دسترس مخاطبان بالقوه قرار داده است. اغلب سهولت دسترسی به منابع اطلاعاتی اعم از متن و سایر رسانه ها عمده ترین مزیت اینترنت محسوب می شود. اما این توانایی که هرکس ناشر آثار خود باشد عواقب ناخواسته ای را نیز در پی خواهد داشت و آشکارترین معضل، آن است که انبوهی از منابع بسیار متنوع و غیر قابل مدیریت را فراهم می¬آورد. افزایش سریع منابع اینترنتی نیازمند یک سازمان¬دهی مفید و موثر است.


هرچند در حال حاضر راهنماهایی برای منابع اینترنتی تهیه شده است که براساس فایل های مقلوب ساخته شدهِ توسط موتورهای جستجو و با استفاده از قابلیت های مختلف این موتورها از جمله : استفاده از عملگرهای بولی، جستجوی دقیق عبارت، محدود کردن یک جستجو به بخش خاصی از رکورد (مانند عنوان ، آدرس) ، کوتاه سازی کلمات، جستجوی نزدیک یابی واژه ها، ایجاد محدودیت زمانی و منطقه ای و زبانی، و .... به جستجوی اطلاعات کمک می¬کند، اما باید تاکید کرد که در امر بازیابی اطلاعات از اینترنت بدون نمایه سازی نظام یافته نمی توان انتظار بازیابی مفید و موثر را داشت. هرچند بیش تر اطلاعات موجود بر روی اینترنت به زبان انگلیسی است، ولی حجم اطلاعات به زبان فارسی نیز با سرعت در حال افزایش است و کاربران به دلایل مختلفی علاقه زیادی به اطلاعات فارسی نشان می¬دهند و از آنجایی¬که زبان غالب در اینترنت انگلیسی است جستجو به زبان های غیر انگلیسی از جمله فارسی، مسایل و مشکلات مختلفی را جدای از مشکلات عمومی اینترنت دارد.





:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 ارديبهشت 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی فیضی

مقدمه ای بر معماری مبتنی بر سرویس (SOA)

از سوی دیگر، با وجود رشد و توسعه سریع فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی، نیازمندی های سازمان ها نیز به سرعت در حال افزایش است. آنچه به عنوان راهکاری مناسب برای غلبه بر پیچیدگی های روز افزون سیستم های اطلاعاتی مطرح می گردد، استفاده از معماری نرم افزاری مناسب در توسعه و پیاده سازی نرم افزار ها در این قبیل سیستم ها است.


معماری مبتنی بر سرویس رویکرد جدیدی در دنیای نرم افزار است که با رفع محدودیت ها و نواقص معماری های پیشین به عنوان بهترین گزینه در این زمینه محسوب می گردد. در این مقاله سعی شده است مفاهیم و اصول پایه ای این معماری به طور اجمالی مورد بررسی قرار گیرد.


مقدمه
 

سیستم های اطلاعاتی به سرعت در حال رشد هستند؛ سازمان ها نیازمند پاسخگویی سریع به نیازمندی های جدید کسب وکار هستند. این در حالی است که معماری های نرم افزاری موجود به حد نهایی قابلیت های خود رسیده اند. معماری مبتنی بر سرویس SOA قدم تکاملی بعدی برای کمک به سازمان ها جهت مدیریت چالش های پیچیده است.


معماری مبتنی بر سرویس حالت بلوغ یافته معماری مبتنی بر اجزا، طراحی مبتنی بر واسطه (شی گرا) و سیستم های توزیع شده است. در معماری مبتنی بر اجزا عملکرد کلی به کارهای کوچک تری تقسیم می شود که هر یک در یک جزء بسته بندی خواهند شد. یک سیستم توزیع شده، تعمیمی از یک معماری مبتنی بر اجزا است که به اجزایی که در موقعیت های فیزیکی مختلف وجود دارند، اشاره می کند.


مهم ترین مزیت معماری مبتنی بر اجزا سهولت در استفاده مجدد و تغییر هدف اجزای خاص و سهولت در امر نگهداری سیستم است. استفاده مجدد و تغییر هدف معمولاً مهم ترین پیشران های کسب و کار جهت استفاده از این نوع معماری در دهه 90 میلادی بوده است. بر اساس منطق معماری مبتنی بر سرویس، سیستم های نرم افزاری بزرگ می توانند از گردآوری مجموعه هایی از عملکردهای مستقل و قابل استفاده مجدد تشکیل گردند.


برخی از این عملیات می تواند از طریق سیستم های موجود و یا سیستم های دیگر فراهم گردد ولی سایر عملیات لازم باید پیاده سازی شوند. هر سرویس امکان دسترسی به مجموعه خوش تعریفی از عملیات را می دهد. سیستم به عنوان یک کل به صورت مجموعه ای از تعاملات بین این سرویس ها طراحی می شود. معماری مبتنی بر سرویس، سرویس هایی را که سیستم از آنها تشکیل شده را تعریف می کند و تعاملات لازم بین سرویس ها جهت ارایه رفتار مشخص را توصیف می کند و در نهایت سرویس ها را به یک یا چند پیاده سازی در تکنولوژی های خاص تصویر می کند.


SOA بر اساس استفاده از اشیاء و اجزا توزیع شده است و قدم تکامل بعدی در محیط های محاسبه ای است. این معماری در حال حاضر مدل مرجع استانداردی ندارد؛ اما پیاده سازی های موجود مفاهیم مشترکی را مورد استفاده قرار می دهند که در ادامه این مفاهیم پایه مورد بررسی قرار می گیرند.





:: بازدید از این مطلب : 347
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 ارديبهشت 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی فیضی

شناسایی چالشهای به کارگیری فناوری اطلاعات در ایران

مقدمه


 

رشد سریع فناوری اطلاعات و گسترش حوزه های اثرگذاری آن در تمام شیونات زندگی انسان، فضای ابهام آمیزی را پیش روی متفکران علوم انسانی قرار داده است. سرعت تحولات به گونه ای بوده است که متفکران غربی نیز متحیرانه به آن می نگرند و سعی در ارزیابی و دیدبانی حدود اثرگذاری آن دارند. تاثیرات این فناوری در حوزه تجارت و اقتصاد، شکوفایی و رونق غیرقابل وصفی به تعاملات شرکتها و معاملات مالی جهانی بخشیده است. فناوری اطلاعات، روش کارکرد افراد، سازمانها و دولتها را دگرگون کرده و امور اقتصادی و اجتماعی را تغییر داده است. در بعد اقتصادی «اهمیت دستیابی سریع به اطلاعات صحیح» کلید پیروزی در عرصه رقابت جهانی محسوب می شود. فناوری اطلاعات به عنوان ابزاری برای ایجاد ارزش درفعالیتهای تجاری نقشهای مهمی به عهده گرفته است.


با بهره برداری از تجارت الکترونیک، هزینه تهیه، پردازش و به کارگیری اطلاعات کاهش می یابد. مرز جغرافیایی و زمانی بین بازارها از بین می رود و تجارت بین المللی به صورت یک عرصه به هم پیوسته و بدون مرز درمی آید.





:: بازدید از این مطلب : 80
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 ارديبهشت 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی فیضی

شبکه شبکه ها

شایسته و بایسته است موضوع اینترنت ملی در فضایی علمی و با حضور صاحب نظران این حوزه مورد بحث و تفحص بیشتر قرار گیرد. در این راه، برگزاری هم اندیشی و همایش در دانشگاه ها با محوریت این موضوع می تواند تسهیل کننده روند تبادل آرا و نظرات باشد.


با روی کار آمدن دولت نهم، تحولاتی در حوزه های مختلف در کشور به وجود آمد. حوزه فناوری اطلاعات نیز از این تحولات بی نصیب نماند. با کم رنگ شدن نقش شورای عالی اطلاع رسانی، شورای عالی فناوری اطلاعات به عنوان متولی اصلی این حوزه در کشور مطرح شد. طرح اینترنت ملی که توسط دبیر این شورا ارایه شد، مهم ترین موضوع در شش ماه گذشته در حوزه فناوری اطلاعات کشور بوده است.


با نگاهی واقع بینانه به تحولات چند سال اخیر در حوزه فناوری اطلاعات، کاملاً مشخص است که مساله ضعف زیرساخت ارتباطی و ضریب نفوذ پایین اینترنت همواره به عنوان مانعی اساسی برای توسعه این فناوری مطرح بوده است. بنابراین، در نظر گرفتن طرح اینترنت ملی به عنوان اولین و مهم ترین دغدغه مرد اول فناوری اطلاعات کشور، چندان جای تعجب ندارد. اما باید دید منظور از اینترنت ملی چیست.


طرح اینترنت ملی
 

با توجه به آنچه از لابه لای اظهارات دبیر شورا و دیگر مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین گمانه زنی های کارشناسان این حوزه قابل استخراج است، طرح اینترنت ملی عنوانی است برای برآوردن انتظارات و توقعاتی از قبیل:


▪ تامین ارتباط داخلی مطمین در سطح کشور و افزایش ضریب اطمینان شبکه داخلی


▪ استفاده بهینه از پهنای باند بین المللی کشور و سرشکن کردن هزینه ها در دستیابی به اینترنت جهانی


▪ کاهش هزینه استفاده و دسترسی به اینترنت


▪ میزبانی سایت های ایرانی در داخل کشور


▪ اصلاح روش های مسیریابی و کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت





:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 ارديبهشت 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی فیضی

تكنولوژی WiFi چیست ؟

WiFi روش بیسیم برای ایجاد و اداره شبكه است كه به آن شبكه سازی ۸۰۲.۱۱ و شبكه سازی بیسیم نیز گفته می شود . بزرگترین نقطه قوت WiFi ، سادگی آسان است . شما می توانید كامپیوترهای منزل یا محل كار خود را بدون نیاز به سیم به یكدیگر متصل كنید .


اگر در دفتر كار خود یك شبكه داشته باشید ، روش های بسیار زیادی برای اتصال كامپیوترهای شبكه شما به هم وجود دارد .


WiFi روش بیسیم برای ایجاد و اداره شبكه است كه به آن شبكه سازی ۸۰۲.۱۱ و شبكه سازی بیسیم نیز گفته می شود . بزرگترین نقطه قوت WiFi ، سادگی آسان است . شما می توانید كامپیوترهای منزل یا محل كار خود را بدون نیاز به سیم به یكدیگر متصل كنید . كامپیوترهایی كه شبكه را تشكلیل می دهند می توانند تا بیش از ۱۰۰ فوت از هم فاصله داشته باشند .


در این مقاله ما در مورد دو جنبه متفاوت WiFi بحث خواهیم كرد . اول ما در رابطه با تكنولوژی پایه كه امكان شبكه سازی WiFi را فراهم می كند بحث می كنیم .


سپس در مورد سخت افزار مورد نیاز برای ساخت شبكه WiFi توضیحاتی را ارائه می كنیم و سپس در مسیر درك مسائل مرتبط با تنظیم و دسترسی به یك WiFi hotspot در منزل به شما كمك می كنیم .





:: بازدید از این مطلب : 112
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 ارديبهشت 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی فیضی

Rss و Xml چیست؟

Xml چیست ؟


 

• XML برای شرح و بیان اطلاعات طراحی شده است.


• HTML برای نمایش اطلاعات و برای تمركز روی چگونگی دیده شدن اطلاعات طراحی شده است.


قبل از ادامه این بحث، شما باید مقداری درك پایه ای از موارد زیر داشته باشید:


• WWW,HTML و اساس ساخت صفحات وب


• زبانهای اسكریپت وب مانند JavaScript , VBScript


● XMLچیست؟
 

• XML برگرفته شده از كلمات Extensible Markup Language است.


• XML یك Markup Language مانند HTML است.


• tag (برچسب) های XML از قبل تعریف شده نیستند، شما خودتان باید آنها را تعریف كنید.


• XML از یك (Document Type Definition) DTD برای شرح اطلاعات استفاده میكند.


• XML با یك DTD طراحی میشود تا خود-توصیف باشد.


● تفاوت اصلی بین XML و HTML
 

• XML برای حمل اطلاعات طراحی شده است.


• XML یك جایگزین برای HTML نیست.


• XML و HTML برای هدفهای مختلفی طراحی شده اند.


• HTML برای نمایش اطلاعات و XML برای شرح و حمل و نقل اطلاعات است.


● XML كاری انجام نمیدهد!
 




:: بازدید از این مطلب : 105
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 ارديبهشت 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی فیضی

فناوري اطلاعات

1- تعريف فناوري اطلاعات


 

فناوري اطلاعات عبارتست از كاربرد رايانه‌ها و ديگر فناوري‌ها براي كار با اطلاعات. در اينجا هر گونه فناوري اعم از هر گونه وسيله يا تكنيك مد نظر است. عموماً در فناوري اطلاعات به اشتباه، كار با اطلاعات تنها از طريق فناوري‌هاي رايانه و ارتباطات و محصولات مرتبط مد نظر قرار گرفته است. بايد توجه داشت كه واژه فناوري عبارتست از مطالعه چگونگي استفاده از ساخته‌هاي بشري در دستيابي به اهداف و مقاصدي مانند ارائه محصولات و خدمات؛ اين واژه تنها به خود مصنوعات بشري اشاره نمي‌كند.




:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 ارديبهشت 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی فیضی

بحران انرژی در کامپیوترهای قابل حمل

او نیز مثل بسیاری از کاربران تمایل دارد در طول پروازهای طولانی کار خود را ادامه دهد و از برنامه هایی مثل شبکه سازی بی سیم که انرژی زیادی مصرف می کنند، استفاده نماید. این الگوی استفاده تغییر یافته و تقاضا برای نوت بوک های سریعتر فاصله ای را بین توان فراهم شده توسط باتری و کارآیی سیستم ایجاد می کند. در حالیکه نوت بوک ها همچنان از قانون مور بهره می برند باتری ها نمی توانند همگام با آنها پیشرفت نمایند. آینده این گونه ابزارهای محاسباتی به تکنولوژی الکتروشیمی که پیشرفت کندی برخوردار است، بستگی دارد. این به آن معنا نیست که باتری ها بهتر نشده اند.


Carl Pinto مدیر بخش تولید شرکت توشیبا می گوید: اگر از باتری های جدید در نوت بوک جدید در نوت بوک هایی استفاده کنیم که 5 سال پیش ساخته شده اند عمر باتری 8 ساعت خواهد بود. مسیله این است که دستگاه های موبایل به توان بیشتری نیاز دارند. تا چندی پیش سرمایه گذاری در تکنولوژی باتری بسیار اندک بود. Rob Enderle تحلیلگر Enderle Group در San Jose می گوید: در 100 سال اخیر کار زیادی در رابطه با باتری ها انجام نشده است. Mike Trainor یکی از مدیران ارشد تکنولوژی موبایل در شرکت اینتل می گوید: عمر باتری یکی از سه معیار اصلی برای خرید نوت بوک محسوب می شود. فروشگاه های IT به سیستم های ظریف تر با کارآیی بالاتر و امکانات بی سیم بیشتر نیاز دارند تا فضا را برای باتری ها کاهش دهند. شرکت اینتل تولید کننده بوردهای منطقی و چیپ ست هایی است که اکثر سازندگان نوت بوک از آنها استفاده می کنند.


چیپ ست موبایل Centrino اینتل مصرف انرژی را کاهش داده و زمان عملکرد دستگاه را از دو تا سه ساعت به پنج ساعت رسانده است. اما این مدت زمان هنوز برای کاربرانی که خواهان عمر باتری برای تمام مدت روز هستند کفایت نمی کند. 8 ساعت عمر باتری به watt hours)wh100) انرژی نیاز دارد اما در حال حار بهترین تکنولوژی باتری کمتر از wh60 انرژی در اختیار کاربران می گذارد. Trainon اطمینان دارد که شرکت اینتل می توان تا پایان این دهه حداکثر ویژگی هایی را که می توان از قانون مور انتظار داشت، ارایه دهد در حالیکه مصرف انرژی را در همان میزان 100wh نگاه دارد. اما با این وجود باز هم یک اختلاف توان باقی خواهد ماند. مسیله مهم این است: چگونه می توانیم انرژی بیشتری در سیستم داشته باشیم؟





:: بازدید از این مطلب : 111
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 5 ارديبهشت 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی فیضی

آیا رده بندی منابع اینترنتی ضرورت دارد؟

از آنجا که اطلاعات، زمانی ارزشمند است که ساخت یافته (دارای ساختار ) باشد بدلیل فقدان ساختار در خلق، توزیع و دریافت اطلاعات، اطلاعات در جاییکه لازم است دردسترس قرار نخواهد گرفت و در نتیجه ارزش خود را از دست خواهد داد. در نتیجه نیاز به مکانیسمی برای کمک در سازماندهی و مکان یابی اطلاعات مربوط بسیار احساس می شود. به همین دلیل کوشش برای کاربرد طرحهای رده بندی کتابخانه جهت سازماندهی منابع الکترونیکی ازقلمرو کتابخانه ها و فهرستهای آن فراتر رفته بطوریکه متخصصان اطلاع رسانی و پایگاه های اطلاعاتی و بازیابی اطلاعات، قابلیتهای رده بندی کتابخانه را در سازماندهی اطلاعات موجود در اینترنت با هدف بهبود مرور و جستجوی موضوعی مورد کاوش وبررسی قرارداده اند. در مجموعه کتابخانه، نقش اساسی رده بندی کمک به کاربران در تعیین مکان مواد در قفسه است.


اگر کاربر شماره بازیابی را بداند، او به سرعت قادر به یافتن مواد ضروری خود می شود حتی اگر مجموعه کتابخانه میلیونها اثر داشته باشد. زمانیکه کاربران قفسه ها را مرور می کنند، مواد موضوعی مرتبط را دریک قفسه می یابند و در این صورت ، نیاز به دانستن تمامی شماره های بازیابی مرتفع می شود چرا که کتابهای هم موضوع ( با موضوع مرتبط) به آسانی در کنار هم یافت می شوند. اما اهمیت این دو عملکرد با توسعه اینترنت تغییر یافته است .


منابع اینترنتی به محل فیزیکی در مخزن نیاز ندارند ، در سایبر اسپیس[1] ذخیره می شوند و جستجوی آنها بدون توجه به محل ذخیره سازی واقعی آنها صورت می گیرد. کاربران کتابخانه جهت یافتن اطلاعات دیگر نیازی به مراجعه به کتابخانه ندارند. بجای آن کامپیوتری که در شبکه قرار گرفته ، کاربر را در یافتن اطلاعات مورد نیاز خود یاری می رساند. در این شرایط ، عملکرد رده بندی بعنوان مکان یاب مواد فیزیکی موجود در محل مشخص اهمیت خود را از دست می دهد. ولی چنانچه رده بندی بعنوان ابزار طبقه بندی(برای کنار هم قرار دادن مواد هم موضوع) درنظر گرفته شود، نقش آن بعنوان ابزار سازماندهی موضوعی منابع اینترنتی تقویت می شود.نظریه های بسیاری له و علیه رده بندی منابع موجود در اینترنت وجود دارد.


عده ای که معتقدند رده بندی منابع الکترونیکی ضرورت دارد، اساساً بر کاربران کتابخانه، مجموعه کتابخانه و خود کتابداران تا کید دارند. آنها معتقدند که منابع اینترنتی باید رده بندی شوند بخاطر اینکه رده بندی وسیله ای برای کتابخانه در توسعه مجموعه های خود و ایجاد دسترسی به مواد پیوسته است. با وارد کردن منابع الکترونیکی در فهرست ، مجموعه کتابخانه ها بدون صرف هزینه زیاد ، افزایش می یابد واز طرف دیگر دسترسی از راه دور به این منابع هم برای کاربران آسانتر از دسترسی به منابع سنتی است. فهرست نویسی سنتی اختصاص شماره های بازیابی به منابع را در بر می گیرد ولی منابع الکترونیکی قفسه گذاری نمی شوند و مفهوم اصلی سنتی شماره های بازیابی – هدایت به سمت بسته های اطلاعاتی واقعی در قفسه – معنای خود را از دست می دهد. با وجود این شماره های بازیابی بعنوان ابزارهای بازیابی اطلاعات معنا پیدا می کنند.


زمانیکه فایلهای اینترنتی در فهرستهای پیوسته وارد می شوند، کاربران توانایی مرور تمامی این منابع به همراه مواد فیزیکی موجود را با هم در قفسه های مجازی[2] بدست می آورند.بحث بر علیه رده بندی منابع اینترنتی غالباً بر دلایل اقتصادی قرار گرفته است. بعضی از فهرستنویسان بر این عقیده هستند که رده بندی این منابع به دو دلیل معنی و مفهوم خاصی ندارد. اولاً، تنها تعداد کمی از مراجعه کنندگان منابع را توسط شماره بازیابی جستجو می کنند. آمار ها[3] نشان می دهند که جستجوهای شماره بازیابی %1.27 کل جستجوها را در بر می گیرند.





:: بازدید از این مطلب : 115
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : دو شنبه 5 ارديبهشت 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی فیضی

آنچه از password نمی دانید

آنچه از password نمی دانید


اکثر account ها روی سیستم های کامپیوتری معمولاً متدهای خاصی از دسترس محدود به آن account دارند. هر زمان که قصد دسترسی به یک سیستم داشته باشید باید یک ID صحیح را وارد کرده و با وارد کردن password وارد account خود شوید.اکثر سیستم ها پسوردها را نشان نمی دهند و به جای کاراکتر های واقعی از ستاره یا نقطه استفاده می کنند.


روی اکثر سیستم ها پسورد از میان چندین الگوریتم عبور داده می شود تا به صورت hash (رمز شده) در آید. Hash معمولاً بیشتر از کاراکترهایی است که به عنوان پسورد وارد شده اند . معمولاً hash به صورت غیرقابل برگشت درست می شود یعنی با هیچ الگوریتمی نمی توان hash را به متن اصلی تبدیل کرد.


اکثر سیستم ها در هنگام تعیین هویت پسوردهای ذخیره شده را آشکار نمی کنند و آنها از ابتدا متن وارد شده را hash کرده و با hash ذخیره شده مقایسه می کنند.در رمز نویسی بعضی از الگوریتم ها بهتر از الگوریتم های دیگر برای ساختن hash غیرقابل برگشت هستند.برای crack کردن یک پسورد لازم است شما یک کپی از hash که روی سرور ذخیره شده است بگیرید و بعد الگوریتم را به کار بگیرید تا hash شده متن های شما را تولید کند تا زمانیکه hash شما با hash سرور یکسان شود.


در این هنگام کلمه ای که شما برای تولید hash به کار برده اید همان پسورد سیستم مورد حمله شما می باشد. چون انجام این کار به روش دستی زمان زیادی می برد از اتوماسیون استفاده می شود. نرم افزارهای رایگان زیادی در اینترنت برای شکستن پسوردهای سیستم عامل های مورد مطالعه ما وجود دارد.اگر hash های غیر قابل برگشت نه خود پسوردها بلکه مشتق آنها هستند پس چرا از آنها محافظت می کنیم؟


چون الگوریتمی که آنها را تولید می کند شناخته شده است. یک هکر می تواند با برنامه های مخصوص این کار ، به سادگی پسوردهای ممکن را رمز کرده و آنها را با پسوردهای داخل hash مقایسه کند تا زمانیکه پسورد را پیدا کند.


2 روش برای شکستن پسورد بکار برده می شود : روش dictionary و روش Boute force معمولا hash ها در قسمتی از سیستم ذخیره می شوند که امنیت ویژه ای دارد تا دسترسی کراکرهای مستعد به آن محدود شود.





:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 5 ارديبهشت 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی فیضی

امنیت اطلاعات با استفاده از بیومتریک

امروزه به علت اهمیت روز افزون اطلاعات و تمایل افراد به امنیت بیشتر اطلاعات مخصوصا در Internet، ابزارهای قدیمی مانند استفاده از Password به تنهایی جوابگو و قابل اعتماد نمی باشد، خصوصا با ایجاد تجارت الکترونیک و خرید و فروش اینترنتی مسیله امنیت نه تنها برای شرکتها وبانکها بلکه برای عموم افراد مهم شده است.بنابرین متخصصین به دنبال راه هایی مطمین تر می گردند یکی از موفق ترین راه های یافته شده استفاده از علم Biometricاست.در این مقاله در مورد علم Biometric ودلایل ایجاد آن و انواع آن بحث خواهیم کردونقاط ضعف و قدرت آنها را شناسا یی خواهیم کرد و در پایان کارتهای شناسایی بیومتریکBiometric ID Card مورد بحث قرار خواهد گرفت ودر پایان مقاله پیشنهادی در مورد امنیت در انتخابات الکترونیک.خطوطی که بر روی سرانگشتان همه انسانها نقش بسته از دیر باز مورد توجه همه بوده است،این خطوط نقشهای مختلفی دارند،یکی از این وظایف ایجاد اصطکاک بین سر انگشتان و اشیاء متفاوت است مانند قلم که با استفاده از این اصطکاک می توانیم اشیاء را برداریم ،بنویسیم،یا لمس کنیم.از سوی دیگر این خطوط برای هر شخص منحصر به فرد است ،از سالها پیش از اثر انگشت افراد در جرم شناسی استفاده می شود،و امروزه در علم بیومتریک نیز از آن استفاده می شود. مانند تمام دیگر اعضاء بدن DNA های هر شخصی الگوی ساخت این خطوط را دارا هستند و در واقع DNA های هرشخص نیز کاملا منحصر به فردند و این قضیه تقریبا در مورد تمام دیگر اعضاء بدن صادق اند. با وجود hacker ها و دزدی های اینترنتی Password ها ابزار قابل اعتمادی نیستند.بیومتریک علم شناسایی افراد از طریق مشخصات انسانی اوست که شامل اثر انگشت،کف دست ،صورت ، امضاء ، دست خط ،اسکن عنبیه و شبکیه ، صدا است. در علم بیومتریک اعضایی از بدن مورد توجه قرار گرفته که استفاده از آنها راحتتر و کم ضرر تر باشد. هر کدام از روشهای مورد استفاده دارای نقاط ضعف و قدرتی هستند که با ترکیب آنها با دیگر روشهای امنیتی می توان ضعفهای موجود را از بین برد.هیچ فردی نمی خواهد هنگام چک کردن موجودی خود از طریق شبکه های online بانکها متوجه شود که مو جودیش خالی شده ، در بسیاری از موارد به علت معنی دار بو دن Passwordها افرادی که تا حدی ما را می شناسند میتوانند آنها را حدس بزنند و با فهمیدن شماره ما در بانک به راحتی با استفاده از شبکه onlineبانک وارد حساب ما شده موجودی ما را خالی کنند.با توجه به سرعت رشد قابل توجه تجارت جهانی و اهمیت تجارت نمی توان از سیستمهای قدیمی دستی یا حضوری برای مدت زمان طولانی استفاده کرد، از طرف دیگر استفاده از این روشهای قدیمی با عث اتلاف انرژی و زمان زیاد شده و در مدت زمان طولانی کار کمتری انجام می شود. بنابرین در تجارت ، به موضوع تجارت الکترونیکی نیاز احساس می شود و موضوع بسیار مهمی که امروزه مورد توجه است مسیله امنیت وsecurityاست. Biometric با استفاده از روشهای قابل اعتماد میتواند تا حد زیادی جوابگوی مشکلا تی از این قبیل باشد. علمBiometric نه تنها در مورد تجارت الکترونیک بلکه در موارد بسیار دیگری نیز کاربرد دارد. به عنوان مثال در آزمایشگاهای مهم و حساس یا ورودیها ی ساختمانهایی که در مورد ورود و خروج از آنها حساسیم یا می توانیم از قفلهایی که روی آنها صفحه کلید نصب شده استفاده کنیم و به افراد مورد نظر اسم رمز عبور بدهیم تا هنگام ورود از آن استفاده کرده داخل شوند ولی این روش نیز زیاد قابل اعتماد نیست با لو رفتن کلمه عبور دیگر این کار به درد نخور خواهد شد. ولی زمانیکه از اثر انگشت یا کف دست یا ... برای شناسایی و اجازه ورود استفاده شود دیگر این مسایل ایجاد نخواهد شد. بعد از شرح اهمیت این موضوع به بررسی Biometric می پردازیم.در تمام مواردی که ذکر خواهد شد ابتدا با استفاده از وسایل مخصوص آن روش معمولا تا 3 بار الگوی اولیه گرفته می شود و بعد از بدست آوردن بهترین الگو ، ذخیره می شود و موقع شناسایی با این الگو مقایسه انجام می گیرد. در Biometric از مشخصا ت فیزیکی و رفتاری برای شناسایی افراد استفاده میشود، مشخصات فیزیکی مانند:اثر انگشت، اسکن دست ، صورت وچشم که خود به دو دسته اسکن عنبیه و شبکیه تقسیم می شود. مشخصات رفتاری مانند:صدا، امضاء، تایپ.





:: بازدید از این مطلب : 140
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 5 ارديبهشت 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی فیضی

اینترنت، ابزاری كارآمد در خدمت تبلیغات

اینترنت همراه با رشد روزافزون خود، كاربردهای فراوانی در صنایع مختلف یافته است. امروزه اینترنت به عنوان رسانهای قدرتمند در اختیار صنعت تبلیغات قرار گرفته است.


در كتب و متون مختلف تعاریف متعددی از تبلیغات آمده است بطور مثال میتوان به تعاریف ذیل اشاره كرد. تبلیغات فرآیند روشمند ارایه اطلاعات مناسب در مورد كالاها و خدمات به مشتریان و ترغیب و متقاعد كردن مؤثر مصرفكنندگان به خرید كالاها و خدمات میباشد (متولی ۱۳۷۲) و یا در تعریفی دیگر تبلیغات را، ارائه غیر شخصی اطلاعات كه معمولاً برای آن پول پرداخت میشود و اغلب با هدف ترغیب برای خرید كالاها، خدمات و یا ایده از سوی افرادی مشخص و توسط رسانه های مختلف انجام میپذیرد، تعریف نمودهاند (تافلینگر ۱۹۹۶).


همان طور كه در تعریف بالا اشاره شد، تبلیغات از طریق رسانههای مختلفی انجام میپذیرد كه از آن جمله میتوان به روزنامه ها، مجلات، رادیو، تلویزیون و ... اشاره نمود. چندی است كه رسانه های جدید، یعنی اینترنت، به ج مع رسانه های مورد استفاده تبلیغات اضافه شده است. رشد تبلیغ در اینترنت نسبت به تبلیغ در رسانه های سنتی، از سرعت بسیار بیشتری برخوردار بوده است. چرا كه پس از گذشت ۳۸ سال از پیدایش رادیو، تعداد استفاده كنندگان آن به ۵۰ میلیون نفر رسید، تلویزیون ۱۳ سال پس از پیدایش این حد نصاب را كسب كرد و اما اینترنت تنها با گذشت ۴ سال توانسته به این حد نصاب دست پیدا كند (فاكس ۱۹۹۹). این مقاله به معرفی این نوع از تبلیغات و ویژگیهای آن میپردازد.





:: بازدید از این مطلب : 114
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : دو شنبه 5 ارديبهشت 1390 | نظرات ()